رژیم غذایی در افزایش قد کودکان

رژیم غذایی در افزایش قد کودکان

آیا شما نگران رشد قدی کودکتان هستید؟ آیا فرزندتان به خاطر کوتاهی قد مورد تمسخر دوستان و اطرافیان قرار می گیرد؟ دوست دارید بدانید چه غذاهایی در افزایش قد فرزند شما موثر است؟

اگر پاسخ شما به سوالات مطرح شده مثبت است، به این معناست که میزان قد و سن فرزند شما، مناسب نیست. در این مقاله، رژیم غذایی مناسب در افزایش قد کودک، و هم چنین نحوه تشویق در خوردن مواد غذایی را خدمت شما ارائه می دهیم.

رژیم غذایی در افزایش قد کودکان

10 ماده غذایی موثر در افزایش قد کودکان

عوامل متعددی در افزایش قد دخیل هستند. مهم ترین عامل، ژنتیک است که میزان قد و رشد کودک شما را مشخص می کند. علاوه بر ژنتیک، مصرف درست و صحیح مواد غذایی، در رشد کودکان تاثیرگذار است. هورمون رشد، که از غده هیپوفیز ترشح می شود، میزان قد را کنترل می کند. افزایش تولید این هورمون، به منزله افزایش قد کودک شما می باشد.

این 10 ماده غذایی موثر عبارتند از: شیر، میوه و سبزیجات، غلات، بلغور، تخم مرغ، مرغ، سویا، محصولات لبنی، گوشت گاو و ماهی. در زیر به جزئیات این مواد در رشد و افرایش قد می پردازیم:

  1. شیر

شیر، غنی از کلسیم است که برای رشد قدی بسیار مفید است. این ماده غذایی به تقویت استخوان سازی و پیشگیری از آسیب استخوانی کمک می کند. شیر هم چنین منبع غنی از ویتامین آ است، که باعث جذب بهتر کلسیم نیز می شود.

این ماده غذایی، حاوی مقادیر بالایی پروتئین می باشد، و به رشد کودک شما کمک می کند. مصرف روزانه 2-3 لیوان شیر توصیه می شود.

  1. میوه و سبزیجات تازه

مصرف میوه و سبزیجات تازه برای رشد کودک شما بسیار ضروری است. این قبیل مواد، حاوی مقادیر بالایی فیبر، ویتامین، پتاسیم و فولات هستند. انبه، هویج، کلم بروکلی، کرفس، سیب زمینی، هندوانه و زرد آلو، که سرشار از ویتامین آ هستند، به افزایش قد کودک شما کمک می کنند. مرکبات، نیز که حاوی ویتامین ث اند، در رشد کودک شما موثر می باشند.

  1. حبوبات

حبوبات، علاوه بر منبع تامین کننده انرژی، حاوی مقادیر بالایی فیبر، ویتامین، آهن، منیزیوم و سلنیوم هستند. پس در نتیجه، در افزایش قد به خصوص در سنین رشد، بسیار مفید اند. موادی نظیر، برنج قهوه ای، چغند و گندم.

  1. بلغور (جو دو سر)

اثر مصرف بلغور، در افزایش قد کودک شما شگفت آور است. این ماده غذایی، حاوی پروتئین گیاهی است و به افزایش حجم عضلانی و کاهش میزان چربی نیز کمک می کند. بلغور را حتما در وعده های غدایی به خصوص صبحانه قرار دهید.

  1. تخم مرغ

تخم مرغ، غنی از پروتئین و ویتامین ب 12 است. جهت افزایش قد، مصرف روزانه حداقل 3 تخم مرغ توصیه می شود.

  1. مرغ

مرغ، یکی از مواد غذایی است که بالاترین میزان پروتئین را در میان منابع حیوانی داراست. مصرف مرغ، به افزایش قد کمک می کند.

  1. سویا

سویا، بالاترین میزان پروتئین را در میان منابع گیاهی دارد، که برای رشد و افزایش قد کودک شما بسیار مهم است.

  1. محصولات لبنی

محصولات لبنی مانند پنیر و ماست و دوغ، منابع غنی ویتامین های A، B، D، پروتئین و کلسیم هستند، که در افزایش قد کودکان بسیار موثر هستند.

  1. گوشت گاو

گوشت گاو یکی از مواد غذایی حیوانی، با بالاترین میزان پروتئین است. مصرف متعادل گوشت، همواره توصیه می شود، اما مصرف بالای این ماده می تواند منجر به بالا رفتن چربی خون و کلسترول شود.

  • ماهی

ماهی، یکی از مهم ترین مواد غذایی موثر در رشد و افزایش قد است.

مصرف منظم مواد غذایی گفته شده در رژیم غذایی، به افزایش قد و رشد کودک شما کمک می کند. پس حتما این 10 ماده غذایی را در نظر داشته باشید. علاوه بر مصرف صحیح مواد غذایی، کودک خود را به انجام فعالیت های بیشتر و ورزش تشویق کنید.

چگونه به افزایش قد فرزندتان کمک کنید.

رشد قدی کودک، به عوامل گوناگونی مانند ژن، میزان فعالیت بدنی، کیفیت رژیم غذایی، و شرایطی از این قبیل بستگی دارد. هیج یک از این عوامل به طور قطع، میزان رشد قدی را مشخص نمی کنند، اما راه های طبیعی گوناگونی برای افزایش قد وجود دارد.

بعد از اولین تولد، روند افزایش قد کمی کند می شود. اما به محض ورود به دوره نوجوانی، رشد قدی آغاز خواهد شد. در واقع، بعد از این دوره، شما کاملا متوجه رشد کودکتان خواهید شد. بیشترین میزان قد کشیدن برای دختران سنین 8 تا 13 سال، و برای پسران، 10 تا 15 سالگی است.

برخی از راه های طبیعی در رشد قدی کودکان عبارت است از:

  1. داشتن خواب منظم

کودک شما به 10 تا 12 ساعت خواب  مفید نیاز دارد، تا رشد خوبی داشته باشد.

  • کودک را به زود خوابیدن عادت دهید.
  • هر شب سر ساعت معینی به رختخواب برود، و صبح زمان معینی بیدار شود.
  1. افزودن پروتئین به رژیم غذایی

کودک خود را به خوردن مواد غذایی سرشار از پروتئین تشویق کنید.

  • حتما در رژیم غذایی فرزندتان گوشت و ماهی را که منابع غنی از پروتئین هستند، قرار دهید.
  • اگر کودک شما در غذا خوردن بهانه گیر است، آجیل و تخمه به او بدهید.
  1. تشویق به ورزش و فعالیت های بیشتر

کودکان برای افزایش قد، بایستی برنامه ورزش و فعالیت داشته باشند.

  • فعالیت برای کودک بسیار ضروری است.
  • کودکتان را به فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی و دویدن، تشویق کنید.
  1. رژیم غذایی متعادل

رژیم غذایی مناسب و متعادل، علاوه بر این که سلامت کودک را تضمین می کند، برای رشد نیز مفید است.

  • میوه و سبزیجات را در وعده های غذایی کودکتان قرار دهید.
  • مطمئن شوید که میزان مناسب مواد مغذی در رژیم غذایی کودک رعایت شده باشد.
  1. سبک زندگی سالم

سبک زندگی شما، بر روی رشد کودک تاثیر گذار است.

  • ذائقه کودک را به غذاهای خانگی عادت دهید.
  • کودک را در کلاس های تفریحی، مانند کوه نوردی، شنا، تنیس، ورزش های رزمی و امثال این ها ثبت نام کنید.
  • لیستی از تفریحات و فعالیت هایی که کودکتان دوست دارد، آماده کنید و این زمان ها را با او باشید، مانند پیاده روی روزانه، دویدن صبحگاهی، و یا هر فعالیت مفرح دیگر.

متخصص تغذیه ، رژیم چاقی ، رژیم لاغری ، مشاوره تغذیه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 6 =